Sunday, October 12, 2008

Corat-coret - Mahathirisme

Mahathirisme

Apa yang disifatkan sebagai mahathirisme pula memang boleh ditafsirkan mengikut sentimen dan citarasa pentafsirnya. Ia boleh jadi positif atau sebaliknya.

Tetapi, sebilangan besar kita menyifatkan mahathirisme sebagai ketegasan, keikhlasan, tidak flip-flop, tidak dijangkiti sindrom penafian, dan tidak mengizinkan mana-mana pihak menjadikan Malaysia sebagai bonekanya.

Mahathirisme juga adalah semangat dan sikap perjuangan yang sentiasa memelihara kemerdekaan dan kedaulatan ibu pertiwi, semangat dan perjuangan yang sentiasa menitikberatkan masa depan yang makmur dan selamat bagi seluruh rakyat jelata, amalan pengurusan yang mampu mentakrif masa depan sebagai landasan kepada pelbagai dasar dan program pro-aktif untuk kebaikan warga Malaysia, dan amalan tidak menggunakan agama sebagai topeng melegitimasikan sesuatu era kepimpinan.

Hari ini Mahathir membuat kenyataan di Melbourne, Australia, menasihati Najib “memastikan dirinya tidak dikelilingi oleh kroni dan anggota keluarga apabila beliau menjadi perdana menteri.”

Mahathir juga mencadangkan semoga Najib “mendapatkan nasihat daripada beberapa bekas anggota Parlimen dan pakar mengenai urusan mentadbir negara.”

diambil dari laman blog : http://kuda-kepang.blogspot.com/2008/10/najib-akan-jadi-boneka-mahathir.html

No comments: